Ik heb ruim 30 jaar ervaring in de mobiliteitswereld. Fiets is de rode draad. In vrijwel alle aspecten van het fietsbeleid heb ik me verdiept. Universeler zijn mijn kwaliteiten om te ordenen, analyseren en organiseren. In combinatie met mijn creativiteit levert dat een stroom aan ideeën op.

Wegontwerp

Van jongs af aan ben ik gefascineerd door het ontwerp van wegen en kruispunten. Hoe zorg je ervoor dat weggebruikers meteen snappen wat het gewenste gedrag is?  Volgens mij is het wegontwerp één van de effectiefste gedragsbeïnvloedingsinstrumenten van overheden. 

Als verkeersconsulent bij de Fietsersbond heb ik geleerd door de ogen van fietsers te kijken. Vele lokale knelpunten passeerden mijn bureau en ik heb bijgedragen  aan CROW-werkgroepen voor de eerste Ontwerpwijzer fietsverkeer, de eerste Leidraad fietsparkeren en de toonzettende  publicatie “Eenheid in rotondes”.  Het vormde een goede basis voor de onderzoeken die ik de laaste 10 jaar heb gedaan naar afsluitpalen, fietsstroken, fietsstraten en fietspaden.

Verwacht van mij geen uitgewerkte VO’s en DO’s, maar wel globale schetsen, second opinions en analyses waarom een ontwerp wel, of juist niet werkt.

Deelmobiliteit

In mijn persoonlijke leven ben ik een early adapter van deelmobiliteit: OV-fiets, GreenWheels, Mywheels, Donkey, Snappcar, Cargoroo en menig buitenlandse public bikes passeerden de revue.

Sinds 2017 heb ik me ook beroepsmatig op deelmobiliteit “gestort”, onder andere vanwege de invasie van Aziatische strooifietsen in grote Nederlandse steden. Interessant hoe de introductie van een nieuwe technologie leidt tot nieuwe deelconcepten, die aanbieders zonder overheidsbemoeienis kunnen uitrollen . De belangrijkste vraag in de Leidraad voor gemeentelijk deelfietsbeleid (2018) is dan ook hoe gemeenten de regie kunnen houden. Een spin-off was het Deelfietsdashboard, waarmee gemeenten realtime de ontwikkelingen kunnen monitoren en sturen.

Tot teleurstelling van menig beleidsmaker bleken deelscooters veel populairder dan de deelfiets. Daarmee heb ik mijn werkterrein verbreed naar alle vormen van deelmobiliteit. In 2021 verscheen de Leidraad gemeentelijk beleid voor deelmobiliteit. En het dashboard werd omgedoopt tot www.dashboarddeelmobiliteit.nl

Data en dashboards

Het liefst zou ik elk advies baseren op een multivariate regressie analyse. En ik word helemaal blij als ik eerst  de benodigde data uit de empirie mag (laten) verzamelen. Vervolgens kan ik tijden zoet zijn met het zoeken van een kloppend verklaringsmodel dat staat als een huis. Ik bedoel maar te zeggen: ik heb wat met getallen. 

De grootste uitdaging is meestal om de enorme  hoeveelheid data te vertalen naar enkele kerncijfers, een sprekende grafiek en een begrijpelijk verhaal. Voor beleidsmakers die dieper willen, heb ik meegewerkt aan verschillende tools en dashboards

"In relatie tot anderen is hij in het algemeen krachtig en uitgesproken aanwezig, wat zijn overtuigingskracht vergroot, maar hij weet ook wanneer hij subtiel te werk moet gaan."

TMA Talentenanalyse, 2022

Resultaatgericht samenwerken

Ik werk bij voorkeur in een compact team aan het realiseren van concrete resultaten die passen in een groter geheel.  Klein beginnen, momentum genereren en al  doende meer partijen betrekken. Vrijwel altijd heb ik ‘last’ van voortschrijdend inzicht. Ik heb vooral veel goede ervaringen met eenpitters in de  communicatie,  software-ontwikkeling en onderzoek. Het werkt het lekkerst als een half woord genoeg is om elkaar te begrijpen.

Fietsparkeren

Eerlijk gezegd vond ik fietsparkeren aanvankelijk niet zo interessant. Want zeg nou zelf, meestal is er wel een lantaarnpaal in de buurt om je fiets tegen aan te zetten. Na de eeuwwisseling veranderde dat, door de massaliteit van het fietsparkeren en wisselwerking met de kwaliteit van de openbare ruimte. We kunnen veel leren van het autoparkeren, maar het blijft een handicap dat de fiets geen kenteken heeft. Dit is geen pleidooi voor een verplichte eigendomsregistratie voor fietsers. Een fiets is geen auto. We moeten zoeken naar oplossingen die passen bij kenmerken van de fiets(er). Ideeën genoeg: doelgroepenaanpak, nachtelijk fietsparkeerverbod, dynamisch anoniem fietsregister, VeiligStallen.nl.

CV

2023  ottovanboggelen, onafhankelijk onderzoeker en adviseur

2016  CROW, Regisseur/Kenniswerker team Fietsers en Voetgangers

2009  CROW, programmamanager CROW-Fietsberaad

2006  Rijkswaterstaat/KpVV, coördinator Fietsberaad

2003  Goudappel Coffeng, senior-adviseur Verkeer en Ruimte

1997  Fietsersbond, afdelingshoofd beleid en onderzoek (oa Fietsbalans)

1993  Fietsersbond, verkeersconsulent

1992  Gem. Rotterdam,  afd. communicatie Stedebouw en Volkshuisvesting 

1988 Universiteitskrant RUG, redacteur

1984 Rijksuniversiteit Groningen, Stedelijke en Regionale Planning (drs)

1978 Lienward College Leeuwarden, Atheneum

1966 Geboren in Amsterdam

"Hij weet een balans te vinden tussen focus en aandachtspreiding. Tevens zet hij door bij problemen en uitdagingen. Hij vindt het leuk zich ergens echt in vast te bijten en zal werkzaamheden niet onafgemaakt of onopgelost laten liggen." 

TMA Talentenanalyse, 2022