Een selectie van de onderzoeken, rapporten, artikelen en tools waar ik aan meegewerkt heb.
Onderzoeksverslag van analyses naar de samenhang tussen weersomstandigheden, fietsgebruik en het aantal fietsslachtoffers. De jaarlijkse fluctuaties in zowel het fietsgebruik als het aantal fietsslachtoffers kunnen grotendeels verklaard worden door het weer. In de analyses komt tevens een fout in de CBS-cijfers aan het licht.
In deze publicatie wordt verslag gedaan van analyses naar de samenhang tussen weersomstandigheden enerzijds en het fietsgebruik en het aantal fietsslachtoffers anderzijds. Uit de analyses blijkt dat zowel de jaarlijkse fluctuaties in het fietsgebruik als in het aantal fietsslachtoffers grotendeels verklaard kunnen worden door de weersomstandigheden.
Conclusies over het fietsgebruik:
In de analyses is ook een fout in de CBS-cijfers over het fietsgebruik aan het licht gekomen. De trendbreukcorrectie die het CBS met terugwerkende kracht heeft toegepast op de jaren tot en met 1998, is onvoldoende geweest. De fietsgebruikcijfers voor die periode moeten met ongeveer 5 procent verlaagd worden om in lijn te komen met de nieuwe onderzoeksmetho-diek die het CBS sinds 1999 toepast. Deze correctie kan invloed hebben op alle trendanalyses die de laatste jaren zijn uitgevoerd.
Conclusies over het aantal fietsslachtoffers:
In het beleid is vooral extra aandacht voor de veiligheid van oudere fietsers gewenst. Als gevolg van de vergrijzing neemt het aantal fietskilometers van ouderen sowieso al flink toe. De klimaatverandering kan dit versterken. Ook ouderen willen profiteren van het toenemend aantal warme dagen en pakken vaker de fiets. Dit is positief voor de volksgezondheid en de maatschappelijke participatie van ouderen. In het verkeersbeleid moet extra aandacht besteed worden aan de wensen en beperkingen van oudere fietsers om hun mobiliteitsbehoefte in veilige banen te leiden.
Download de notitie op www.fietsberaad.nl