Een selectie van de onderzoeken, rapporten, artikelen en tools waar ik aan meegewerkt heb.
In deze notitie geeft het Fietsberaad een reactie op het rapport 'Fietsparkeren bij stations. Oplossingsrichtingen voor een systeemsprong', dat het bureau Berenschot heeft opgesteld in opdracht van verschillende overheden en organisaties die bij het problematiek betrokken zijn. De reactie is besproken in de Fietsberaadvergadering van 2 december 2010.
Mede op basis van deze notitie adviseerde Fietsberaad in 2014 om de concessieverlening voor het hoofdrailnet te benutten voor een doorbraak in de fietsparkeerproblemen rond stations.
In opdracht van verschillende partijen heeft het bureau Berenschot in 2010 een advies uitgebracht over de toekomst van het fietsparkeren bij treinstations. Het Fietsberaad deelt de conclusie dat de huidige aanpak niet meer toereikend is. Bevoegdheden zijn versnipperd, de beschikbare stallingscapaciteit en menskracht worden onvoldoende benut, een professionele aanpak ontbreekt en er dreigen grote financiële tekorten.
Om de problemen het hoofd te bieden is er een systeemsprong nodig in de organisatie van het fietsparkeren bij stations. Het Fietsberaad ondersteunt dan ook van harte de aanbeveling om per station één organisatie aan te wijzen die de integrale verantwoordelijkheid heeft voor de fietsparkeermogelijkheden rond een station. En ook het Fietsberaad vindt dat deze regietaak het beste bij gemeenten past.
Het Berenschotrapport is vervolgens wel erg voorzichtig in de uitwerking van de oplossings-richtingen. Verantwoordelijkheden, bevoegdheden en financiering van de regietaak zijn niet goed geregeld. Het Fietsberaad vreest dat de regietaak hierdoor als een hete aardappel zal worden doorgegeven. De gewenste systeemsprong is daarmee te veel afhankelijk van de welwillendheid van de betrokken partijen.
Om een doorbraak te realiseren moet de rijksoverheid aanvankelijk eerst sturend optreden in het herverdelen van bevoegdheden en in het creëren van een stabiel financieel fundament. Om werkelijk een systeemsprong te realiseren moet het rijk naar mening van het Fietsbe-raad de volgende drie randvoorwaarden regelen:
Download de notitie op www.fietsberaad.nl