Een selectie van de onderzoeken, rapporten, artikelen en tools waar ik aan meegewerkt heb.

Systematische analyse van specifieke kansen en belemmeringen voor fietsgebruik in Brabantse steden in opdracht van de provincie Noord-Brabant. Het rapport komt tot de volgende conclusies en aanbevelingen:

Ontwikkelingen fietsgebruik

  • Net als in de rest van Nederland is de fiets ook in de B5 een belangrijk vervoermiddel. Voor bijna een kwart van de verplaatsingen neemt men de fiets.
  • Het fietsgebruik in de B5 is vergelijkbaar met het gemiddelde van Nederland en de rest van Noord-Brabant. In ’s-Hertogenbosch wordt het minst gefietst.
  • In de B5 wordt aanzienlijk minder gefietst dan in een viertal typische fietssteden.
  • Er doen zich geen duidelijke positieve of negatieve ontwikkelingen voor in het fietsgebruik in de B5.

 

Doelstellingen fietsgebruik

  • Een groei van het fietsgebruik levert in meer of mindere mate een bijdrage aan alle drie de pijlers uit de centrale doelstelling uit de provinciale Visie Mobiliteit. De betekenis voor de sociaal-culturele pijler is het grootst, gevolgd door de economische pijler en tenslotte de ecologische pijler.
  • Op gemeentelijk niveau is vooral behoefte aan concrete doel- en taakstellingen ten aanzien van het fietsgebruik en de fietsomstandigheden. Echter: om bij beleidsmakers, bestuurders en politici draagvlak te krijgen en houden voor het fietsbeleid, is het wel van belang om steeds de betekenis van het fietsgebruik voor de centrale doelstelling te belichten.
  • Een gekwantificeerde taakstelling voor het fietsgebruik heeft weinig meerwaarde. Volstaan kan worden met een kwalitatieve formulering: behoud of toename van het fietsgebruik, eventueel aangescherpt naar doelgroep, tijdstip of gebied. Het is wel wenselijk om de ontwikkeling in het fietsgebruik en de fietsomstandigheden te blijven monitoren.


Analyse beperkende factoren voor het fietsgebruik

  • De kwaliteit van de fietsinfrastructuur is slechts één van de vele factoren die het fietsgebruik in een stad bepalen. Naast andere factoren die betrekking hebben op de weerstand om de fiets te gebruiken, gaat het met name om factoren die betrekking hebben op ‘de mens ‘ en op weerstanden om de auto te gebruiken. Veel provinciale en gemeentelijke beleidssectoren hebben direct of indirect invloed op de factoren die het fietsgebruik bepalen.
  • Er is een grote samenhang tussen de verschillende factoren, zodat het moeilijk is de invloed van één enkele factor op het fietsgebruik vast te stellen. Bevorderen van het fietsgebruik heeft de meeste kans van slagen als de verschillende factoren in samenhang verbeterd worden.
  • In de samenhang van factoren worden twee zichzelf versterkende processen onderkend, die het fietsgebruik in een opgaande of neergaande spiraal kunnen brengen. Is het fietsgebruik als gevolg van een neergaande spiraal geminimaliseerd, dan is het zeer moeilijk om weer in een opgaande spiraal terecht te komen.

 

Download het onderzoek op www.fietsberaad.nl